Header Ads

Breaking News

KARL SHAFEK DAN ANJING JADI KRITIKAN HEBAT

Kerana gambar dirinya dengan seekor anjing yang dikongsikan menerusi akaun Instagram, Karl Shafek menerima reaksi yang bercampur baur dan perdebatan hangat di kalangan peminatnya. Gambar itu dirakamkan ketika Karl Shafek Pantai Padang Padang, Bali, Indonesia . Rata-rata peminat melahirkan rasa kurang senang dengan tindakan salah seorang peserta Masterchef Selebriti ini.
shafek anjing
Tapi sudah tentu saya tahu batasnya. Cuma kebetulan ketika saya melawat pantai itu dan ternampak anjing yang comel berkenaan, jadi saya ambil keputusan untuk bergambar.

Saya tak sentuh pun, malah saya bergambar agak jauh dari anjing itu kalau dilihat daripada sudut satu lagi. Saya tak terkejut pun bila timbul isu sebab masing-masing ada pendapat dan mungkin ada yang anggap ia sensitif tapi sebagai Muslim, saya tahu batasnya.

KataPakTua:- Teringat kisah wali bersama anjing


Suatu hari, seorang wali yang dikenali sebagai Ba Yazid atau Abu Yazid sedang jalan-jalan di satu lorong. Tiba-tiba seekor anjing menghampirinya. Oleh kerana takut jubahnya tersentuh kulit anjing itu, maka Abu Yazid menarik pakaiannya ke atas.

Tiba-tiba anjing itu bersuara seperti suara manusia, “Kalau kulit aku kering, terkena kulitku, tuan tidak perlu mencuci pakaian tuan, tapi kalaulah kulit aku basah, tuan boleh menyamak pakaian tuan itu. Tetapi sifat benci yang ada di dalam diri tuan itu tidak boleh dicuci walaupun dengan tujuh batang sungai sekalipun. Dosa batin itu payah untuk dicuci.”

Abu Yazid berkata, “Wahai anjing,kamu ini sangat bijak. Marilah tinggal dengan aku seketika.”

“Tidak, kita berdua tidak boleh tinggal bersama kerana aku ini dihina manusia sedangkan tuan dipuji oleh dunia.Tambahan pula aku tidak menyimpan makanan untuk esok, sedangkan tuan menyimpan makanan untuk setahun,” jawab anjing itu.

Mendengarkan kata-kata anjing Abu Yazid berbisik sendirian: ” Kalaulah dengan seekor anjing pun tidak sudi bersamaku, apakah aku layak untuk menghampiri Tuhan dan duduk di `majlis-Nya’? Puji-pujian bagi Tuhan yang menghinakan diriku dan mengajar manusia melalui perkara-perkara yang kecil.

Fikir-fikirkan..
Allahuakbar

No comments