Header Ads

Breaking News

GEMPAR!!!CACING TERBESAR DIDUNIA DIJUMPAI

Cacing paling besar ditemui-


Melihat binatang ini mungkin akan berfikir ia adalah ular , namun bukan . Dengan bentuk panjang seperti ular dewasa sebenarnya ia adalah cacing tanah . Ya , cacing tanah ini merupakan yang terbesar .

Spesies tersebut dinamakan Giant Gippsland yang ditemui di Gippsland , Australia . Jenis itu sudah diakui sebagai spesies cacing tanah terbesar di dunia . Jika direntangkan maka panjangnya boleh mencapai 2 meter walau biasanya " hanya " 77 cm dengan ketebalan 2,54 cm .

Meski ukurannya besar namun cacing ini sukar untuk ditemui kerana lebih banyak hidup di dalam tanah . Tanah dengan kandungan air banyak memudahkan mereka bernafas sehingga mereka hidup di lapisan 3-5 kaki dari permukaan . Biasanya mereka muncul di permukaan ketika hujan lebat atau dijumpai di runtuhan tanah runtuh.



Giant Gippsland mempunyai struktur tubuh yang lembut sehingga sedikit tekanan boleh membunuhnya . Namun jika anda berjalan di atas habitat maka mereka akan mengeluarkan bunyi - bunyian cukup keras untuk didengar .

Telur Giant Gippsland cukup besar dan perlu waktu setahun untuk menetas . Ketika menetas sudah saiz 15 cm dan mencapai saiz maksimum selepas 5 tahun . Cacing ini kemungkinan usia hidupnya 20 tahun .

Saat ini kewujudan Giant Gippsland semakin jarang kerana berkurangnya habitat dan rendahnya kadar pembiakan . Badan Pemuliharaan Antarabangsa telah memasukkannya ke dalam Red List atau hampir pupus sehingga wajib dilindungi.

No comments