Header Ads

Breaking News

BENARKAH KOKPIT PESAWAT #MH370 TERBAKAR SEBELUM TERHEMPAS?IKUTI PENJELASAN EKSLUSIF PILOT BERPENGALAMAN LUAR NEGARA



Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.

Dan beberapa media barat memberikan tanggapan negatif terhadap kedua-dua Pilot dan Co-Pilot MAS. Sehinggakan kehidupan peribadi mereka juga dikorek sedalam-dalamnya.

Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.

Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.

Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."

Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.

Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.

Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Jika benar mereka semua sudah menemui pengakhirannya sekalung takziah diucapkan dan Alfatihah buat saudara-saudara Islam kita.

5 comments:

  1. Pendapat Goodfellow "Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."

    Goodfellow tau tak laluan ke Ho Chi Minh lagi dekat. Walau tak boleh berhubungan, transponder pula tak berfungsi, Airport Ho Chi Minh lebih bersedia untuk terima MH370 yang sudah diketahui hilang dari radar.

    Jika kereta aku rosak, aku tak akan koner masuk kampung kalau tau di depan aku ada pekan.

    ReplyDelete
  2. Adamama... biar bijak sedikit berhujah sebelum buat kesimpulan.

    Pendapat Goodfellow "Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja."

    > Kalau pilot sempat dan sedap koner kiri pun, airport yang paling hampir ialah Songkhla dan Hatyai. Itu pilihan yang terbaik kalau dah kecemasan.

    > Dan pilot sempat key-in beberapa waypoint untuk autopilot tuju... Kenapa selepas waypoint Vampi ada pulak Gival, sepas tu Igrex? Kata nak emergency landing kat Langkawi!

    > Jika pilot dah tak sedarkan diri, pesawat akan terbang straight saja selepas Igrex, tak koner ke selatan.

    Harap maklum, komen aku ini berkaitan dengan teori Goodfellow mengenai tragedi MH370 saja. Dan aku tak ingin nak pertikai pendapat dia bahawa Zaharie adalah wira.

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde masalah bro..ini hanya pendapat peribadi masing-masing..
      aku pon hormat pendapat kau.
      yang maha mengetahui itu Allah..kita sebagai manusia hanya boleh 'beranggapan'

      Delete