Header Ads

Breaking News

Mengapa Surah Al-Kahfi harus dibaca dihari Jumaat?


"BARANG siapa yang membaca surah Al - Kahfi pada hari Jumaat,nescaya ia akan diterangi oleh cahaya antara dua Jumaat" (HR Hakim 3349)

Muaz Ibnu Anas Al-Juhari,Nabi SAW beraabda : "barangsiapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca Surah Al-Kahfi keseluruhannya,maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi,"(HR Ahmad).
Rasulullah s.a.w bersabda : " Barangsiapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat,maka Dajjal tidak bisa memudharatkannya," (HR-Dailami).
Nabi Muhammad s.a.w telah memerintahkan untuk membaca awal-awal Surah Al-Kahfi agar terlindung dari fitnah Dajjal.
Dalam riwayat lain disebutkan akhir-akhir Surah Al-Kahfi yang dibaca. Intinya,Surah Al-Kahfi yang dibaca bisa awal atau akhir surah.
Dan yang lebih sempurna adalah menghafal seluruh ayat dari surah tersebut.
Dari Abu Darda', Nabi s.a.w bersabda : "Barangsiapa menghafal sepuluh ayat pertama dari Surah Al-Kahfi, maka ia akan terlindung dari (fitnah) Dajjal.(HR Muslim). Imam Nawaei R.A berkata,"(Kenapa yang dianjurkan untuk dibaca adalah Surah Al-Kahfi?) Kerana di awal Surah tersebut terdapat ayat-ayat yang menakjubkan.
Siapa yang merenungnya nescaya ia akan terlindungi dari fitnah Dajjal. Sebagaimana pula di akhir-akhir ayat tersebut, ALLAH berfirman, "Maka apakah orang-orang kafir menyangka bahawa mereka (dapat) mengambil (hamba-hamba-Ku menjadi penolong selain Aku? ," (QS. Al Kahfi: 102)" (Syarh Shahih Muslim, 6:93).
Dan di antara waktu yang terbaik untuk membaca surah Al Kahfi adalah di hari Jumaat.

No comments