Friday 15 November 2013

Tarif Air Johor,Keputusan mutlak Kerajaan Persekutuan.


NUSAJAYA: Keputusan untuk menaikkan tarif air di Johor tahun depan hanya boleh dibuat oleh kerajaan Persekutuan dan bukan kerajaan negeri.

Exco Kerja Raya Negeri Datuk Hasni Mohammad berkata, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) akan mengemukakan cadangan kepada kerajaan Persekutuan berhubung kenaikan tersebut.
Beliau berkata, walaupun keputusan itu akan dibuat di peringkat Persekutuan, kerajaan negeri telah meminta SPAN untuk mengkaji semula tarif air baharu bagi memastikan pengguna tidak akan dibebankan olehnya.
“Kami mahu memastikan bahawa kepentingan pengguna air di negeri ini dilindungi dan pada masa yang sama terus membangunkan industri air,” kata Hasni dalam ucapan penggulungan beliau di Dewan Undangan Negeri ke-13 di Kota Iskandar di sini Khamis.
Beliau berkata, kerajaan negeri akan memastikan golongan miskin tegar dan miskin akan terus dijaga sekiranya berlaku kenaikan tarif air.
Hasni berkata, 791 isi rumah daripada keluarga miskin dan miskin tegar kini mendapat manfaat daripada skim rebat air.
Beliau berkata skim itu akan diperluaskan kepada lebih ramai isi rumah pada tahun depan, dengan 5,000 dijangka mendapat manfaat. “Jumlah rebat air juga akan meningkat dari 20,000 meter padu kepada 35,000 meter padu setiap bulan,” kata Hasni. Beliau berkata, pengguna air domestik tidak akan mempunyai masalah membayar bil-bil mereka berdasarkan penggunaan air purata kurang daripada 20,000 meter padu, di mana 48 peratus daripada mereka hanya membayar lima sen setiap hari.
Hasni berkata, SAJ Holdings Sdn Bhd telah mencadangkan untuk menaikkan tarif air sebanyak 20.2 peratus di bawah pelan perniagaan 2012-2014 tetapi kerajaan negeri melihat bahawa ia adalah terlalu tinggi. “Kami mahu SAJ untuk mengkaji semula rancangannya sekali lagi kerana kenaikan itu akan membebankan pengguna di negeri ini,” katanya. -mStar

No comments:

Post a Comment